فهرست

فراخوان حمایت ویژه از تحقیقات در عرصه‌ شیمی زیست‌شناختی (Chemical Biology) تا ۳ برابر حمایت‌های عادی

بنیاد ملی علم ایران با هدف جهت‌دهی علمی و حمایت ویژه از اندیشمندان و محققان برجسته کشور برای ورود و عمق‌بخشی به تحقیقات در عرصه شیمی زیست‌شناختی (Chemical Biology) بنا دارد تا سقف سه‌برابر شرایط عادی طرح‌ها این اولویت پژوهشی را در قالب فراخوان عمومی مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، این بنیاد با هدف جهت‌دهی علمی و حمایت ویژه از اندیشمندان و محققان برجسته کشور برای ورود و عمق‌بخشی به تحقیقات در عرصه شیمی زیست‌شناختی ( Chemical Biology ) بنا دارد تا سقف سه‌برابر شرایط عادی طرح‌ها این اولویت پژوهشی را در قالب فراخوان عمومی مورد حمایت قرار دهد.

شیمی زیست‌شناختی حوزه مشترک بین رشته‌های شیمی و زیست‌شناسی است. این حوزه شامل استفاده از تکنیک‌های شیمیایی، تجزیه و تحلیل و اغلب مولکول‌های کوچک تولید شده از طریق سنتزشیمیایی، برای مطالعه و دستکاری سیستم‌های زیستی است. شیمی زیست‌شناختی تلفیقی از رشته‌های بیوشیمی آلی، بیوشیمی، زیست‌شناسی سلولی و فارماکولوژی است.

در این شاخه از علم برهم‌کنش‌های مواد شیمیایی شامل مولکول‌های کوچک طبیعی مانند لیپیدها، کربوهیدرات‌ها، پپتیدها یا مولکول‌های دارو و فلزات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و جزئیات مکانیسم عملکرد بررسی می‌شود.

برخی از عنوان‌های عمده مورد حمایت در این فراخوان شامل موارد زیر است:

• توسعه پروتئین‌های حسگر فلورسنت نیمه‌مصنوعی برای اندازه‌گیری متابولیت‌های کلیدی در سلول‌های زنده

• تولید مولکول‌های کوچک برای کنترل عملکرد پروتئین در سلول‌های زنده

• مهندسی توابع پروتئین جدید برای کاربردها در پروتئومیکس عملکردی

• سنتز نشانگرهای طیف‌سنجی جدید برای کاربرد در زیست‌شناسی سلولی

• مطالعات مکانیکی روی کاندیداهای دارو

علاقه‌مندان و متقاضیان می‌توانند به منظور شرکت در این فراخوان با ذکر کد "Sc40210" نسبت به ارسال طرح خود از طریق سامانه کایپر اقدام نمایند.